علیبابا با رونمایی از یک دستیار هوش مصنوعی تازه، فصل جدیدی از رقابت خود در بازار مصرفی چین را آغاز کرده است.
شرکت علیبابا روز پنجشنبه از راهاندازی سرویس جدید دستیار گفتوگومحور مبتنی بر هوش مصنوعی خبر داد؛ اقدامی که نشاندهنده بازگشت این غول تجارت الکترونیک چین به بازار مصرفی و رقابت مستقیم با شرکتهایی مانند «بایتدنس» و «تنسنت» است.
این دستیار هوشمند در اپلیکیشن «کوآرک» ادغام شده؛ پلتفرمی که در ابتدا مرورگر اینترنتی بود اما از ابتدای امسال به اپلیکیشن اصلی مصرفکنندگان علیبابا تبدیل شده و قابلیتهای جستوجوی مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز به آن افزودهاند. سرویس جدید به کاربران امکان میدهد از طریق متن یا صدا با چتبات ارتباط برقرار کرده و اطلاعات و خدمات مورد نیاز خود را بهصورت لحظهای دریافت کنند.
تا پیش از این، تمرکز اصلی علیبابا بر ارائه خدمات هوش مصنوعی به مشتریان سازمانی از طریق بخش خدمات ابری بود. اما این اقدام تازه تلاشی است برای جلب کاربران عادی در بازاری که این شرکت تاکنون در آن موفقیت چندانی به دست نیاورده است.
اپلیکیشن هوش مصنوعی پیشین علیبابا با نام «تونگی» که در اواخر سال ۱۴۰۲ عرضه شده بود، با وجود پیشگامی در چین، نتوانست محبوبیت گستردهای پیدا کند و در ماه شهریور ۱۴۰۴ تنها حدود ۶٫۹۶ میلیون کاربر فعال ماهانه داشت.
در مقایسه، رقبایی چون «دوباو» متعلق به بایتدنس با ۱۵۰ میلیون کاربر فعال، دیپسیک با ۷۳٫۴ میلیون و تنسنت با ۶۴٫۲ میلیون کاربر در جایگاههای بالاتری قرار دارند.بر اساس اعلام شرکت، دستیار جدید «کوآرک» بر پایه مدلهای هوش مصنوعی پیشرفته «کوئن ۳» ساخته شده و از تواناییهای بالاتری در استدلال، درک و اجرای دستورات برخوردار است.
علیبابا همچنین اعلام کرد که فروش اولیه عینک هوش مصنوعی جدید خود با نام «کوآرک ایآی گلسز» از نیمهشب جمعه ۳ آبان ۱۴۰۴ آغاز میشود و تحویل آن از آذر ۱۴۰۴ شروع خواهد شد.
این عینکها با قیمت ۴۶۹۹ یوان (معادل حدود ۶۵۹ دلار) عرضه میشوند. علیبابا نخستینبار در تیر ۱۴۰۴ از این عینکها رونمایی کرده بود و اکنون به جمع شرکتهایی چون متا پلتفرمز پیوسته که به دنبال توسعه بازار ابزارهای پوشیدنی هوش مصنوعی هستند.

